دم نـوش بـابـونـه

 

روش تهیه دمنوش بابونه:

- 1 قاشق چای‌خوری بابونه خشک را در يك فنجان آب جوش بریزید. در آن را بگذارید تا سریع تر دم بکشد.
- به‌ مدت 5 دقيقه صبر کنید تا دم بكشد و بعد آن را میل کنید
.
- پس از اینکه دمنوش کمی خنک شد، می توانید مقداری عسل یا آب لیموی تازه به آن اضافه کنید.

 

روش تهیه دمنوش بابونه و بهار نارنج:

- 1 قاشق مرباخوری بابونه و 1 قاشق مرباخوری بهار نارنج را داخل قوری بریزید.
- مقداری آب را جوش آورده و داخل قوری بریزید
.
- دمنوش را به مدت
۵ تا ۱۰ دقیقه با شعله بسیار ملایم دم کنید.

 

بابونه چیست؟
بابونه گیاهی دایمی و كوچك به ارتفاع تقریبا 30 سانتی‌متر است که بویی معطر داشته و در چمن‌زارها و اراضی شنی می‌روید. ساقه گیاه بابونه به رنگ سبز مایل به سفید، برگ‌های آن كوچک متناوب و دارای بریدگی‌هایی باریك، نامنظم و پوشیده از كرک است. گل‌های آن در فصل تابستان ظاهر می‌شود، گل‌هایی سفید و کوچک که در وسط دارای یک قسمت زردرنگ هستند. بابونه از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و از تقویت‌كننده‌های تلخ به‌حساب می‌آید.

توجه:
- مصرف داروهای گیاهی حد مشخصی دارد. نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.
- اگر باردارید برای مصرف داروهای گیاهی حتما با پزشک خود مشورت کنید
.

 

خواص بابونه

- پیشگیری از برخی سرطان‌ها:
آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای بابونه خطر ابتلا به برخی از
سرطان ها را کاهش می‌دهد. بابونه حاوی آنتی‌اکسیدان آپیژنین است. آپیژنین با سلول‌های سرطانی، به‌خصوص سرطان سینه، دستگاه گوارش، سرطان پوست، سرطان پروستات و سرطان رحم مبارزه می‌کند. بعد از انجام آزمایشی روی ۵۳۷ نفر، مشاهده شد کسانی‌ که هفته‌ای ۲ تا ۶ مرتبه چای بابونه نوشیدند بسیار کمتر از سایرین در معرض ابتلا به سرطان تیروئید قرار گرفتند.

- کنترل قند خون:
از خواص چای بابونه کاهش قند خون است. وقتی سطح قند خون افزایش می‌یابد، سلول‌های پانکراس آسیب می‌بینند، خواص ضدالتهابی بابونه از این آسیب‌ها جلوگیری می‌کند. پانکراس، انسولین (هورمونی مسئول حذف قند از خون) تولید می‌کند، بنابراین سلامت آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

- بهبود سلامت قلب:
چای بابونه سرشار از فلاون (دسته‌ای از آنتی‌اکسیدان‌ها) است. فلاون‌ها با کاهش فشار خون و نیز کاهش کلسترول، احتمال بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند.

-  کاهش التهابات و بهبود سلامت سیستم گوارش:
بابونه خاصیت ضداسپاسم و ضدالتهابی بالایی دارد و در درمان اسپاسم و گرفتگی های روده و معده تأثیر چشمگیری دارد. مصرف منظم چای بابونه به بهبود مشکلاتی مانند نفخ، سوء‌هاضمه، اسهال، بی اشتهایی عصبی، بیماری سفر، حالت تهوع و استفراغ، سندروم روده‌ تحریک پذیر، درمان اسپاسم عضلانی و گاستروانتریت (بیماری التهابی معده‌ای روده‌ای) کمک می‌کند. همچنین چای بابونه می تواند زخم معده و سوزش معده، ورم معده و ورم روده، كرم ‌معده و کرم روده را درمان کند.

- تقویت سیستم ایمنی و درمان سرماخوردگی:
ترکیبات فنُلی موجود در چای بابونه به
تقویت سیستم ایمنی و نابودی عفونت‌ها کمک می‌کند. همچنین دیگر ترکیبات موجود در چای بابونه نیز با سرماخوردگی، آنفولانزا و مشکلات سینوس مبارزه کرده و به تسکین و بهبود گرفتگی‌ها کمک می‌کند. بابونه به درمان سرماخوردگی کمک می کند . همچنین می‌توانید با استفاده از بخور چای بابونه از گرفتگی بینی و پشت حلق، آبریزش بینی و سوزش گلو بکاهید.

- کاهش استرس و نگرانی:
طبع گرم و آرام‌بخش این نوشیدنی می‌تواند به افزایش سطح هورمون
ملاتونین و سروتونین در بدن کمک بکند. این هورمون‌ها می‌توانند استرس و نگرانی را از بین ببرند و همچین به تسکین فوری سردرد و میگرن کمک بکند.

- مراقبت از پوست:
چای بابونه برای شفافیت پوست بسیار مفید است و می‌توان از آن به‌عنوان یک شفاف کننده طبیعی پوست استفاده کرد. بابونه در کاهش آکنه و کاهش چین و چروک پوست صورت مؤثر است. چای بابونه با کاهش استرس اکسیداتیو (پیروزی رادیکال های آزاد بر دفاع آنتی‌اکسیدانی بدن) و تقویت عکس‌العمل سیستم ایمنی تأثیرات شگفت‌انگیزی بر پوست دارد. بخور گل بابونه به منظور التیام آکنه و جوش های صورت استفاده می شود و تاثیر بالایی دارد. استفاده از دم کرده ی بابونه بر روی صورت، باعث شاداب کردن و زنده کردن سلول های مرده پوست می شود.

- ضدپیری:
چای بابونه منبع فوق‌العاده‌ای از آنتی‌اکسیدان‌هاست و از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و روند ترمیم سلول‌ها و بافت‌ها را تسریع می‌کند و می‌تواند منافذ پوست را تنگ‌تر کند و از سرعت پیرشدن پوست بکاهد
.

- کاهش کبودی یا سیاهی دور چشم:
بهتر است چای بابونه کیسه‌ای را پس از مصرف دور نریزید و در یخچال گذاشته و سپس بسته‌های سردشده را بر روی چشم‌تان بگذارید تا اطراف چشم‌تان به‌طور چشمگیری روشن و
پف زیر چشم ها کم شود.

- محافظت از مو:
بابونه به بهبود ظاهر و مقاومت مو کمک می کند. موجب کاهش حساسیت پوست سر شده و به
تقویت موها و درمان شوره سر  کمک می کند و به شما مویی زیباتر و نرم‌تر و درخشان تر هدیه می کند. شستن موهای روشن با چای بابونه، آن‌ها را روشن‌تر می‌کند.

- درمان واکنش‌های آلرژیک:
بابونه موجب درمان واکنش‌های آلرژیک می شود و واکنش‌های دستگاه ایمنی نسبت به آلرژی‌ها را تعدیل می کند. بابونه می‌تواند مانند یک آنتی‌هیستامین عمل کند و واکنش‌های آلرژیک بدن را کاهش بدهد.  این چای به‌خاطر خواص ضدالتهابی و سرشاربودن از آنتی‌اکسیدان‌ها، چیزی فراتر از یک نوشیدنی گیاهی داغ است. مصرف موضعی چای بابونه به بهبود و بیماری‌ها و حساسیت های پوستی مانند درماتیت (اگزما) کمک می‌کند. اسانس بابونه مخلوط با روغن‌بادام برای رفع ناراحتی‌های پوستی نظير اگزما، كهير و خارش مفيد است.

- درمان بریدگی‌ها، زخم‌ها و بیماری‌های پوستی:
بابونه خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی دارد و به درمان بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما کمک می‌کند.

- پیشگیری از پوکی استخوان:
عصاره‌ی بابونه می‌تواند اُستئوبلاست (یاخته‌هایی که استخوان می‌سازند یا استخوان‌ساز) را به فعالیت تحریک کند. و باعث افزایش تراکم استخوان شود. در نتیجه از بروز مشکلاتی مانند
پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

- درمان مشکلات زنان:
بابونه به کاهش
درد قاعدگی و علائم سندروم پیش از قاعدگی مانند نفخ شکم، گرفتگی عضلات، اضطراب، عرق‌کردن، ناتوانی در خوابیدن و تغییرات خلقی کمک می کند و می تواند در درمان‌ ترشحات عادت ماهیانه و رفع اختلالات یائسگی بسیار موثر باشد. ضمنا بابونه قاعده‌آور است و می تواند موجب افزایش شیر در مادران شود.

- سلامت دهان:
از دیگر خواص چای بابونه توانایی مبارزه با عفونت‌های دهان، جلوگیری از پوسیدگی دندان و محافظت از دندان‌ها و لثه‌هاست. علاوه‌بر این خواص ضدالتهابی آن می‌تواند به تسکین دندان درد کمک بکند.

 

خواص دیگر بابونه
ادرار آور - خرد کننده سنگ مثانه - تقویت اعصاب و مغز - کاهش دردهای عضلانی - درمان بی خوابی - درمان بی اشتهایی - درمان کم خونی - رفع زردی - تسكین درد در هنگام دندان درآوردن بچه ها - درمان چشم درد و ...

 




دسته بندی : انـواع نـوشــیـدنـینوشیدنی گرم
کلمات کلیدی : گیاهان داروییبابونه

| | نویسنده : کتایون |